Hoe maak je een werkplek ergonomie programma?

Hoe maak je een werkplek ergonomie programma?

Werkplaats ergonomische consultants leiden ons door de belangrijke stappen die elke werkgever moet overwegen bij het opbouwen van een werkplek ergonomie programma.

Aangezien velen van ons voor de nabije toekomst zijn overgestapt op thuiswerken, zijn er veel positieve veranderingen in deze tussentijdse werkperiode geweest, zoals geen pendeltijd, meer tijd met het gezin, meer tijd om te sporten en te genieten van de natuur. Er zijn echter ook enkele negatieven geweest, zoals gebrek aan ruimte of apparatuur om goed te kunnen werken, verwevenheid van het leven thuis en op het werk en eenzaamheid.

Thuiswerken is geen nieuw concept, maar het aantal mensen dat thuis werkt en de hele week werkt is de laatste maanden zeker toegenomen. De meeste mensen zijn niet gewend om thuis te werken en zullen zeker niet de juiste apparatuur hebben of weten hoe ze dit productief en zonder pijn of ongemak kunnen doen.

Op kantoor hadden mensen beter kunnen werken met goede ergonomische apparatuur (dat hopen we tenminste), meer ruimte om zich te verplaatsen en een betere interactie met collega's. Hoewel we de ruimte misschien niet bij iedereen thuis of in de fysieke interactie met mensen kunnen controleren, kunnen we thuis zeker dezelfde werkplekoplossingen implementeren als op kantoor.


Wat je zal merken is dat het niet uitmaakt waar je werkt, we kunnen ergonomische principes gebruiken om je te begeleiden op de reis van het opleiden van personeel met als doel het optimaliseren van de gezondheid en de prestaties van mensen.


DUS, WAT IS ERGONOMIE?

Ergonomie draait om het verbeteren van je prestaties door middel van een goed ontwerp, terwijl je tegelijkertijd veilig en gezond blijft.

Het is afgeleid van de Griekse woorden Ergon betekent werken en Nomos betekent natuurwetten.

Misschien ben je geïnteresseerd om te weten dat de studie van de ergonomie begon na de Tweede Wereldoorlog, toen wetenschappers zich realiseerden dat veel vliegtuigcrashes plaatsvonden als gevolg van een slecht design.

In de jaren zestig breidde het vakgebied zich uit tot computerapparatuur, gevolgd door de studie van computersoftware in de jaren zeventig.

Vandaag de dag is de wetenschap van de ergonomie een combinatie van verschillende disciplines; waaronder toegepaste psychologie, sociale psychologie, techniek, anatomie en fysiologie, biomechanica en inclusief design.

En het heeft betrekking op alles en iedereen waarmee je in het leven te maken hebt.

Wat we proberen te bereiken met ergonomie is om je te laten nadenken over je omgeving en hoe je er dagelijks mee omgaat.

Helaas is slecht design overal aanwezig, maar er zijn dingen die we kunnen doen om ons lichaam in de best mogelijke positie te brengen voor de taak die ons te wachten staat.


BEGRIJPEN WAT ERGONOMIE IS, IS EEN BELANGRIJK ONDERDEEL VAN HET PROCES BIJ HET BOUWEN VAN EEN PROGRAMMA. ERVOOR ZORGEN DAT IEDEREEN OP DEZELFDE BLADZIJDE ZIT EN HETZELFDE DOEL VOOR OGEN HEEFT.

Ergonomie is letterlijk een design waarin de mens centraal staat. Dit is een ontwerp dat oplossingen voor problemen ontwikkelt door het menselijk perspectief in alle stappen van het proces te betrekken. Eén persoon alleen zal niet in staat zijn om een geweldig ergonomisch programma te realiseren.


De meeste mensen denken dat het alleen de rol van de gezondheids- en veiligheidspersonen is, maar in feite zijn er een heleboel mensen die erbij betrokken moeten worden en het is de enige manier waarop je dit tot een succes kunt maken.

 

DUS, WIE MOETEN DE BELANGRIJKSTE BELANGHEBBENDEN ZIJN?


Natuurlijk moet het facilitaire team erbij betrokken worden, want zij zijn er verantwoordelijk voor dat de gebouwen en diensten voldoen aan de behoeften van de mensen die er werken. Dit team is nog steeds een essentieel onderdeel, zelfs als velen van ons vanuit huis werken, omdat zij onze veilige terugkeer naar de werkplek in goede banen leiden en ons thuis ondersteunen.

HR, omdat zij verantwoordelijk zijn voor veel mens gerelateerde zaken in een organisatie.

Je gezondheids- en veiligheidsprofessional, want hij/zij is wetenschappelijk gefundeerd en rapporteert over alle uitgevoerde risico-evaluaties.

IT, de mensen die computers, muizen en toetsenborden aanschaffen. Ze moeten begrijpen welke technische producten ze moeten kopen voor werknemers in plaats van alleen maar standaardproducten te kopen waar ze misschien niets aan hebben.

Het creëren van een inkoop standaard voor alle producten kan helpen om de kosten te verlagen en de efficiëntie te verhogen.

Inkoop, zij zijn degenen die waarschijnlijk zullen betalen voor dit programma, zodat ze moeten worden betrokken, zodat ze de financiële implicaties en voordelen kunnen begrijpen en vervolgens kunnen budgetteren voor het elk jaar.

Al deze mensen spelen een belangrijke rol in het succesvol uitvoeren van een ergonomieprogramma. Terwijl iedereen die net besproken is deel moet uitmaken van het proces, moet een leider worden gekozen om iedereen bij elkaar te brengen en ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de doelstellingen van het programma houdt.

Ik denk dat het niet echt uitmaakt wie die persoon is, zolang ze maar gepassioneerd zijn over het succes van het programma, respect hebben van andere teamleden en dingen voor elkaar krijgen!

Nu moeten we alles op een rij zetten


Als je op dit moment een soort programma hebt, is het belangrijk om te begrijpen of het reactief of proactief is.

Als ik verwijs naar een reactief programma bedoel ik bijvoorbeeld als een medewerker een probleem heeft, dan reageer je als bedrijf op dat moment. Je kunt reageren door apparatuur te leveren, een beoordeling te organiseren of verdere gesprekken te voeren.

Een proactief programma is het nemen van maatregelen zodat je als bedrijf de gezondheid van je medewerkers zo veel mogelijk kunt beperken en de kosten kunt verlagen. In feite gaat het niet alleen om het minimaliseren van problemen, maar om het stimuleren van een programma dat mensen in staat stelt om te gedijen in hun werkdag.

In werkelijkheid wil je een programma dat zowel proactief als reactief is, want hoewel je jezelf voor de meeste dingen kan verantwoorden, kunnen er problemen ontstaan die buiten je macht liggen.



Het zou een goede eerste stap zijn om in vogelvlucht te kijken en te begrijpen of er gaten in je programma zitten. Enkele vragen die je zult moeten stellen zijn hoe u het aan boord nemen van nieuwe starters beheert, hoe je het personeel opleidt op het gebied van ergonomie, welk formaat dat heeft, hoe je het thuiswerkbeleid heeft bekeken, waar werknemers thuis recht op hebben vanuit het oogpunt van apparatuur en technologie, en hoe je dit proces beoordeelt en documenteert.

Het is belangrijk om de wet te begrijpen, zodat je jezelf aan de regels houdt. Zoals het in het Verenigd Koninkrijk (waar ik gevestigd ben) staat, wilt u de DSE-regelgeving (Display Screen Equipment), die is opgesteld via de wet op de gezondheid en veiligheid op het werk, onderzoeken. Deze zijn in 1992 gepubliceerd en in 2002 bijgewerkt. Gezien de leeftijd van de voorschriften moeten deze worden gebruikt om een minimumcriterium voor je programma vast te stellen.

Op dit moment heeft de arbo-directie gesuggereerd dat thuiswerkers dit op tijdelijke basis doen en dat er dus geen extra risico's zijn voor thuiswerk. Dit betekent dat er geen individuele DSE-beoordelingen hoeven te worden uitgevoerd.

Dit is misschien niet in elk land het geval, dus het is de moeite waard om de huidige mandaten in je eigen regio te bekijken.

Je hebt echter nog steeds een zorgplicht tegenover je personeel, dus het is cruciaal dat je regelmatig incheckt en zorgt voor enige vorm van onderwijs en middelen om het personeel te helpen terwijl ze thuis zijn. Je wilt niet dat ze slechter terugkomen op kantoor dan toen ze vertrokken. Ik zou zeker ook zorgen voor een beoordelingsproces voor degenen die voorheen gespecialiseerde apparatuur nodig hadden, voor degenen die zwanger zijn of met zwangerschapsverlof zijn en voor iedereen die verdere ondersteuning nodig heeft.

ALS HET GAAT OM HET OPLEIDEN VAN UW PERSONEEL EN HET BEHEREN VAN EEN ERGONOMISCH PROGRAMMA ZIJN ER VELE MANIEREN WAAROP JE DIT KUNT DOEN.


Je kan een managementsysteem integreren dat automatische zelfevaluaties uitvoert.

Self-assessments zijn geweldig omdat ze je als bedrijf in staat stellen om veel gegevens snel vast te leggen. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat u 1000 mensen in je bedrijf werkzaam zijn. Het zou twee en een half jaar duren om alle assessments persoonlijk af te ronden en tegen de tijd dat je klaar bent, zou je opnieuw moeten beginnen.

Met software van het type self-assessment kunt u dezelfde informatie binnen een paar uur verzamelen. U kunt dan prioriteiten stellen aan de mensen die extra ondersteuning nodig hebben.

Hoewel self-assessments goed zijn, bieden ze je medewerkers niet het ultieme voordeel dat ze persoonlijk door een ergonoom worden beoordeeld. Daarom moet je, naast een beheersysteem voor zelfbeoordeling, in je programma regelmatig seminars of webinars en nieuwsbrieven opnemen die het personeel op de hoogte houden van de nieuwe trends. De inrichting van de werkplek is belangrijk, maar dat geldt ook voor het begrijpen van de omgeving en het belang van beweging.

In de moderne wereld hebben de technologie en onze moderne manier van leven de behoefte aan beweging tegen de zwaartekracht, die het menselijk lichaam op een vergelijkbare manier beïnvloedt als de anatomie en fysiologie van de astronaut in de microzwaartekracht, gereduceerd.

Een studie uitgevoerd door voormalig biowetenschapper Joan Vernikos suggereert dat we ten minste 32 keer per dag zittend en staand moeten onderbreken om onze gezondheid te bevorderen.

Dus, beweging is de sleutel.

Zoals je jezelf waarschijnlijk heeft gerealiseerd is er veel te overwegen bij het implementeren van een ergonomisch programma, maar hopelijk heeft deze informatie je aan het denken gezet over je programma en eventuele wijzigingen die je moet aanbrengen om het te verbeteren.

Een ergonomieprogramma is een jaarlijkse verplichting. Je zou elk kwartaal workshops moeten houden en regelmatig nieuwsbrieven moeten laten uitgaan om de informatie te herhalen.

Het is mogelijk dat je de zelfevaluaties jaarlijks wilt doen. Mijn persoonlijke gedachte is dat als er niets drastisch is veranderd, dan is elke 2 jaar waarschijnlijk voldoende.

Er zijn 3 keer dat je een assessment moet doen;

Als er een nieuwe starter is
Als iemand gewond is geraakt
Wanneer er een belangrijke kantoorverhuizing of -verandering plaatsvindt


En voor het geval dat je het jezelf afvraagt, volgens de UK National Business Group on Health kunt u bij de implementatie van een ergonomieprogramma een rendement van 3:1 en tot 15:1 behalen. Er zijn ook indirecte voordelen zoals een betere gezondheids- en wellnesscultuur op het werk, een hogere productiviteit en gelukkiger werknemers.

Er is meestal een terugverdientijd van 6 maanden en ik heb vaak gemerkt dat bedrijven veel eerder de vruchten zullen plukken.

Laat een reactie achter

Let op, opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.

Waar ben je naar op zoek?

Je winkelmandje